1. Składanie podania – podania do PINB składa się:
a) na piśmie,
b) poprzez fax,
c) za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej – przez elektroniczną skrzynkę podawczą.
Niedopuszczalne jest składanie podań telefonicznie.
Podania składane ustnie zostaną spisane w formie protokołu podpisanego przez wnoszącego oraz osobę sporządzającą protokół.
2. Prawidłowo złożone podanie zawiera podstawowe dane składającego – imię, nazwisko i adres. W piśmie należy jasno określić żądanie. Koniecznym wymogiem podania jest podpis osoby składającej. W przypadku, gdy dana osoba nie może się podpisać, robi to osoba przez nią upoważniona (czyniąc o tym wzmiankę).
Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno: (1) być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP oraz (2) zawierać dane w ustalonym formacie, zawarte we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru.
Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 8 ust.1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków - Dz. U. z dnia 22 stycznia 2002 r. Nr 5 poz. 46). W przypadku innych braków podania, organ wzywa wnoszącego do jego uzupełnienia bądź sprecyzowania w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia podania bez rozpoznania.
3. Działanie przez pełnomocnika
Oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa osoby działającej w imieniu strony postępowania powinien zostać dołączony do akt sprawy przy pierwszej czynności. Niedołączenie pełnomocnictwa stanowi brak formalny podania, którego nie usunięcie w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania od organu Nadzoru Budowlanego, skutkować będzie pozostawieniem podania bez rozpoznania, a sprawa nie otrzymuje dalszego biegu.
Zgodnie z art. 33 ustawy Kodeksu Postępowania Administracyjnego:
§ 1. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych.
§ 2. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu.
§ 3. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wskazujących ich umocowanie. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.
4. Podanie złożone do niewłaściwego organu zostaje przekazane zgodnie z właściwością. (art. 65 KPA).
5. Odwołania
- Od decyzji wydanej przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego można wnieść odwołanie do organu II instancji – Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu
- Pouczenie o terminie i trybie złożenia odwołania umieszczone jest każdorazowo w wydanej decyzji.
- Odwołanie wnosi się do organu II instancji za pośrednictwem Powiatowego Inspektora w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie.
- Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji, za wyjątkiem sytuacji gdy że decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności lub decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy prawa.
- Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, gdy jest zgodna z żądaniem wszystkich stron.
6. Zażalenia
- Postanowienie na które służy zażalenie może być wniesione do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego za pośrednictwem Powiatowego Inspektora w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.
- Postanowienie, na które nie służy zażalenie można zaskarżyć tylko w odwołaniu od decyzji.
- Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże Powiatowy Inspektor, może wstrzymać jego wykonanie, gdy uzna to za uzasadnione.
Opłaty Skarbowe obowiązujące od 01 stycznia 2007 r.
Komunikat: Obowiązująca opłata skarbowa
Uwaga Interesanci!
Zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej z dnia 16 września 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. nr 225 poz. 1635 z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2007 r. obowiązują następujące wysokości opłaty skarbowej:
1. Wydanie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego – 25% stawek określonych w ust.9 pkt. 1 ustawy o opłacie skarbowej (zwolnienia : budynki przeznaczone na cele naukowe, socjalne, kulturalne, budowa lub przebudowa obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych na wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych).
2. Wydanie zaświadczenia - 17,00zł (zwolnione sprawy odbudowy obiektów zniszczonych wskutek klęski żywiołowej).
3. Wniesienie pełnomocnictwa 17,00zł (zwolnienie dotyczy małżonków, wstępnych, zstępnych i rodzeństwa)
4. Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych na rzecz innego podmiotu – 90,00 zł.
Zgodnie z art. 7 ustawy o opłacie skarbowej zwalnia się z opłaty skarbowe, w szczególności:
1. Jednostki budżetowe
2. Jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 2 ust.1 pkt.2 ustawy o opłacie skarbowej nie podlega opłacie skarbowej dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawie budownictwa mieszkalnego.
Zapłaty opłaty skarbowej dokonuje się gotówką w kasie organu podatkowego lub bezgotówkowo na rachunek tego organu.
Organem podatkowym właściwym miejscowo dla obszaru miasta Wałbrzycha jest Prezydent Miasta Wałbrzycha, w związku z tym opłat należy dokonywać:
• bezgotówkowo na rachunek UM Wałbrzych
nr konta 52 1020 3668 0000 5102 0430 0935 PKO Bank Polski S.A.
Uwaga!!!!
Od 1.07.2021r. ulega zmianie nr rachunku bankowego dla opłat skarbowych.
Bank Millenium S.A.
nr rachunku 51 1160 2202 0000 0004 9251 5252