Komunikat Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Wałbrzycha do właścicieli i zarządców w związku z występującymi silnymi wiatrami oraz innymi zjawiskami meteorologicznymi.
Przypominamy właścicielom i zarządcom budynków, że do ich obowiązków, zgodnie z przepisami art. 61 pkt 2 Prawa budowlanego, należy: zapewnić, dochowując należytej staranności, bezpiecznego użytkowania obiektu w razie wystąpienia czynników zewnętrznych odziaływujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury, takich jak m.in.: wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, pożary lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska.
Komunikat Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Wałbrzycha do właścicieli i zarządców placów zabaw
10.06.2022 r.
Przypominamy właścicielom oraz zarządcom obiektów budowlanych o ciążącym na nich ustawowym obowiązku zapewnienia stałego bezpieczeństwa użytkowania miejsc służących rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem placów zabaw. Obowiązek utrzymania obiektów budowlanych w należytym stanie technicznym oraz zapewnienia ich bezpiecznego użytkowania wynika z ustawy – Prawo budowlane. Zgodnie z art. 61 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane właściciele i zarządcy obiektów budowlanych są obowiązani do utrzymywania i użytkowania obiektów zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane (obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej). Zwracam uwagę, że zgodnie z ustawą – Prawo budowlane obiektami budowlanymi są m.in. obiekty małej architektury służące rekreacji codziennej, na przykład piaskownice, huśtawki, drabinki, karuzele, bramki, urządzenia wspinaczkowe, zjeżdżalnie. Właściciele i zarządcy mają zatem obowiązek utrzymywania ich w należytym stanie technicznym, co wiąże się z wykonywaniem napraw i remontów, oraz poddawania ich bieżącej kontroli pod względem bezpieczeństwa użytkowania. Na integracyjnych placach zabaw dodatkowo należy zwracać uwagę na zgodne z przeznaczeniem użytkowanie obiektów małej architektury dedykowanych osobom niepełnosprawnym. Przypominam także, że zgodnie z art. 91a ustawy – Prawo budowlane, kto nie spełnia określonego w art. 61 obowiązku utrzymania obiektu budowlanego w należytym stanie technicznym lub nie zapewnia bezpieczeństwa użytkowania obiektu budowlanego podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Szczegółowe wymagania stawiane urządzeniom służącym rekreacji na placach zabaw, sposoby montażu zapewniające bezpieczne ich użytkowanie znajdują się w Polskich Normach z grupy PN-EN 1176: Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie, w tym PN-EN 1176- 2+AC:2020-01 Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie. Część 2: Dodatkowe szczegółowe wymagania bezpieczeństwa i metody badań huśtawek oraz PN-EN 1176-7:2020-09 Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie. Część 7: Wytyczne dotyczące montażu, kontroli, konserwacji i eksploatacji.
Komunikat Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Wałbrzycha do właścicieli
i zarządców obiektów budowlanych o kontrolach
obiektów wielkopowierzchniowych
10.06.2022
Przypominamy właścicielom i zarządcom budynków o powierzchni
zabudowy przekraczającej 2000 m2 oraz innych obiektów budowlanych
o powierzchni dachu przekraczającej 1000 m2 o obowiązku wykonania do
31 maja kontroli okresowej, jednej z co najmniej dwóch przeprowadzanych
w roku, zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane.
Kontrole okresowe powinny wykonywać – na zlecenie właściciela lub
zarządcy – osoby posiadające właściwe kwalifikacje. Celem kontroli jest
sprawdzenie stanu technicznego elementów budynku, budowli i instalacji
narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania
czynników występujących podczas użytkowania obiektu; instalacji
i urządzeń służących ochronie środowiska; instalacji gazowych oraz
przewodów kominowych: dymowych, spalinowych i wentylacyjnych.
O przeprowadzonej kontroli osoby kontrolujące mają obowiązek
bezzwłocznie na piśmie zawiadomić właściwy organ nadzoru
budowlanego. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń lub braków, które
mogłyby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa
mienia lub środowiska, a w szczególności katastrofę budowlaną, pożar,
wybuch, porażenie prądem elektrycznym albo zatrucie gazem, właściciel,
zarządca lub użytkownik obiektu budowlanego jest obowiązany do
usunięcia ich w czasie lub bezpośrednio po przeprowadzonej kontroli (art.
70 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane). Kopię protokołu, zawierającego
nieprawidłowości mogące spowodować wyżej wymienione zagrożenia,
osoba kontrolująca jest zobowiązana bezzwłocznie przesłać do
właściwego organu nadzoru budowlanego, który przeprowadza kontrolę
potwierdzającą usunięcie uszkodzeń lub braków.